2011-10-22

Rainbow rocket! - Uppdaterat



Att Emil Arvidsson är helt sjukt bra på dynos har vi alltid vetat. Om jag inte missminner mig gjorde Emil »Smash« i Roche aux Sabots på ett par försök på sin första resa till Fontainebleau, när han klättrat typ ett halvår, och jag har med egna ögon sett Emil göra ett brutalt andra generationens dyno på Luppioberget i Överkalix Övertorneå som för mig såg helt trickfilmat ut.

I kväll har vi nåtts av underrättelser om att Emil gjort det världsberömda skuttet »Rainbow Rocket« i Franchard Carriers utanför Fontainebleau som sitt första boulderproblem i grad 8A. Bien fait! Bien fait som fan!



Uppdatering Fråga & Svar med Emil:

F: Hur många försök/dagar/whatever hade du på problemet?
S: Har försökt alla tre ggr jag varit i font men sammanlagt är det nog mellan 50- 70 försök.

F: Hur hårt är det jämfört med andra dynon i Sverige & Font? (Det ser ju helt galet ut!)
S: Som alla vet gillar jag ju dynon:) men att få kanten på R R och hänga kvar var en surrealistisk känsla!!!
Det är absolut det svåraste dynot jag gjort men det är inget "power dyno" som tex Smash. Det är mer tajming och sjukt tekninskt. När man väl har fått in hoppet i kroppen har man stor chans att göra det igen direkt efteråt.



Emils hopp har fångats på film, båda gångerna han gjorde hoppet, men till dess vi får tillgång till filmklippet så bäddar vi in ett youtubeklipp på några frassar som gör problemet i stället för den som vill se ett exempel på hur ett andra generationens dyno går till:
kommentarer